Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Waar ga ik naartoe?
Dit zijn 3 filosofische vragen, die ieder mens zich weleens afvraagt.
Als coach van jongeren begeleid ik jongeren die vaak veel meer van dit soort vragen hebben:
- Wie ben ik?
- Kom ik wel over?
- Zien ze mij wel staan?
- Wat doe ik hier?
- Waarom heb ik dit?
- Wat voor invloed heeft die diagnose op mij?
- Ben ik de diagnose, de autist, de ADHD-er?
- Wat zegt dat dan over mij?
- Wat moet ik ermee?
- Ik ben niet gemiddeld, maar wat ben ik dan wel?
Veel jongeren zijn helemaal niet gemiddeld en willen dat ook niet zijn. Ik heb een jongen gecoacht met een vorm van autisme, ADHD en hij had ook dyslexie. Soms riep hij het uit: “Ik ben niet gemiddeld!” Nee, dat wist ik ook wel, en wat deed ik als coach? Ik liet hem voorzichtig een beetje vastlopen, zodat hij zichzelf ging begrijpen. Ik trok nooit de grond onder zijn voeten vandaan, maar soms schudde zijn zelf op z’n grondvesten. Daardoor kon hij naar een nieuw level groeien. Zelfstandig werd ie met keuzes, acceptatie, uitdaging en zijn kwaliteiten. Hij ontdekte wie hij was. Hij leerde dat hij veilig was bij zichzelf en in contact met anderen. Hij kon de wereld aan en deed het “onmogelijke” volgens het systeem:
hij slaagde voor zijn VWO examen en ging studeren.
Bekijk de Piramide van Maslow van beneden naar boven en je ziet het mogelijke resultaat van mijn coaching.
Tips om te leren overleven:
- Heb je een diagnose bijvoorbeeld in het Autisme Spectrum dan raad ik je aan om met mij te gaan kijken wat jouw studie of school voor je hoort te doen.
- Zorg dat je omgeving “psycho-educatie voor dummy’s” krijgt.
- Schakel een coach in als brugfunctie. Ik heb al vaker voor brug gespeeld bij opleidingen en kan je daar echt bij coachen.
Allemaal… zodat jij in deze ingewikkelde wereld kan staan en dat kunt gaan doen wat je gelukkig maakt en wat er eigenlijk allang in zat.
Het is mijn vak om eruit te halen wat er in zit als het jouw verlangen is om te werken aan jezelf. Samen komen we eruit.