‘Effectief leren dankzij de juiste handvatten’.

Lisanne van Harten had als kind al moeite met taal en lezen. “Ik las woorden die er niet stonden, begreep vragen verkeerd en moest een tekst vaak meerdere keren lezen om te snappen wat er stond”, herinnert Lisanne zich. Op de middelbare school liep ze er steeds vaker tegenaan dat taal haar belemmerde bij het leren.

Op het vwo spelen taal en lezen een grote rol. “Behalve de vreemde talen werden ook de zaakvakken steeds lastiger voor mij, omdat hierbij de hoeveelheid tekst ieder leerjaar groter wordt.”

Dat was het moment waarop Lisannes ouders de hulp van coach Esther van Drie inriepen. Esther herkende het probleem en adviseerde om een dyslexietest te doen. “Met een dyslexieverklaring krijg je extra tijd voor allerlei toetsen. En dat was precies wat ik nodig had. Maar helaas maakte ik de test te goed. Ik had wel de kenmerken die bij dyslexie horen, maar mijn score was nét niet laag genoeg voor de verklaring.”

Testresultaten

Esther liet het er niet bij zitten en ging met de school in gesprek. “Doordat Esther hierin het initiatief nam, is het toch gelukt om op school de benodigde extra tijd te krijgen. Ontzettend fijn! Ze heeft met testresultaten kunnen aantonen dat ik meer tijd nodig had, bijvoorbeeld bij lees- en luistertoetsen. Vooral die laatste categorie vond ik bijzonder lastig: tegelijkertijd luisteren, lezen en interpreteren is veel gevraagd voor iemand die moeite heeft met lezen.”

Ook heeft Lisanne op advies van Esther haar vakkenpakket gewijzigd. “Frans vervangen door maatschappijwetenschappen bleek een goede keuze, dat vak paste veel beter bij mij.”

Praktijkgerichte coaching

Esther heeft Lisanne ook geholpen door coaching. “Ik heb echt nuttige handvatten gekregen. Na ieder gesprek maakte Esther een verslag, voor mijn ouders en voor mij, zodat we konden nalezen wat we hadden gedaan en welke tips ik had gekregen.” De adviezen van Esther waren bedoeld om direct in de praktijk toe te passen. “Hoe ik bijvoorbeeld een leestoets goed kon maken. En ook welke manier van leren het best ging. Zo ben ik met leerdoelen gaan werken en me meer gaan richten op visueel leren, omdat beelddenken voor mij makkelijker is dan woorddenken. Samenvattingen maakte ik vroeger tekstueel, maar dankzij Esther ben ik mindmaps gaan maken. Dat werkt voor mij veel beter!”

Anders leren

We zijn inmiddels een aantal jaren verder. Lisanne heeft het vwo succesvol afgerond, gestudeerd en werkt tegenwoordig als docent op haar ‘eigen’ middelbare school. “Schoolsystemen zijn nog niet ingericht op kinderen die op een andere manier leren. Deze kinderen falen regelmatig, ze lijken het niet te kunnen. Maar met de juiste handvatten kan het een heel ander verhaal zijn.”